HISTÓRIA CESTOVÍN

O cestovinách sa rozprávajú rôzne príbehy. Počas cisára Augusta vzrástol počet obyvateľov Ríma na milión a pol. Vtedy sa objavili prvé problémy so zásobovaním potravinami.. Rimania však vymyslel spôsob ako upraviť pšeničné zrná , aby sa im v sýpkach nekazili. Postup bol veľmi jednoduchý. Pšenica sa pomlela na múku, z múky sa uhnietilo cesto, a to sa potom vyvaľkalo na tenké plátky, ktoré sa usušili na slnku. Tento nový a jednoduchý spôsob umožňoval zachovať dôležitý zdroj obživy najmenej po celý rok.

 

Ak nám cestoviny chutia, nezamýšľajme sa nad touto otázkou. Taliani sú však celosvetovo uznávaní špecialisti na cestoviny alebo pastu ako im hovoria. Pri príprave pasty hra dôležitú úlohu kvalita a starodávna tradícia, dnes už udomácnená v jednotlivých, nielen európskych krajinách. Existujú vraj vyše tristo druhov rôznej pasty, ale ktoré cestoviny harmonizujú s akou omáčkou, sa stala veda. Cestoviny musí vydržať varenie a zostať, ako hovoria Taliani, „al dente“.

A pasta al dente, to je jednoducho pochúťka s mäsom,bylinkami alebo zeleninou.

 

VÝŽIVA CESTOVÍN

Cestoviny sušené alebo čerstvé ponúkajú obrovské množstvo kombinácií a spôsobov prípravy. Ich príprav je jednoduchá a rýchla, napriek tomu z nich možno vyčariť jedinečný kulinársky pôžitok. Dokonca aj Svetová zdravotnícka organizácia a odborníci na zdravú výživu zdôrazňujú ich vysokú nutričnú hodnotu a nízky počet kalórií. Mnoho výskumov dokázalo, že cestoviny môžu znižovať obsah cholesterolu v krvi a zmierňovať niektoré cievne problémy. Sú aj vhodným zdrojom energie pre ľudský organizmus, pretože mu dodávajú potrebné uhľohydráty, proteíny a vitamíny. Navyše, sú priam ideálnou súčasťou stravy športovcov pri tréningu a pred pretekmi, pretože slúžia ako zásobáreň energie s veľmi nízkym obsahom tuku. Cestoviny sú stále obľúbenejšie. Ročne sa vyrobí vo svete viac ako 10 miliónov ton. Najviac sa ich vyrobí v Španielsku a najviac sa ich skonzumuje v Taliansku / ročne na osobu sa ich skonzumuje 28kg cestovín na osobu/.

 

Podľa tvarov sa cestoviny delia na polievkové / Niťovky – zvitkové, vlasové, ďalej hviezdičky, písmenka a iné, najme malé tvary/.

Prílohové tvary / kolienka, vruty , špagety , makaróny a mnoho iných/ majú svoje použitie a svojím spôsobom ovplyvňujú nielen vzhľad, ale aj chuť jedál. Nie je teda samoúčelne, ak gastronómia vymyslela toľko rôznych tvarov.

 

Vo svete sa okrem klasických cestovín podľa rôznych hľadisk rozlišuje veľké množstvo špeciálnych cestovín rôzneho zloženia. Sú to ako napr.             Lepkové cestoviny – pridaním určitého množstva lepku. 

Bezlepkové, kukuričné,žitné, špaldové, grahamové.

Obľúbené sú  zeleninové, korenené aj bylinkové cestoviny musia obsahovať také množstvo zeleniny alebo korenia, aby ovplyvnilo ich chuť.

 

Zelené – so sušeným špenátom.

Špenát je veľmi obľúbená a známa zelenina. Okrem železa obsahuje letein, čo je karotenový pigment, ktorý môžeme nájsť v rade doplnkov stravy ako antioxidant. Z ďalších prvkov špenát obsahuje sodík, draslík, vápnik, horčík, fosfor, meď alebo zinok. Z ďalších vitamínov obsahuje vitamín C, D, E a vitamíny z skupiny B .

Červené so sušenými paradajkami alebo cviklou

Cvikla obsahuje v hojnom množstve beatín , ktorý bráni rozvoju kôrnatenia tepien a podporuje činnosť pečene,vylučuje soľ z tela, povzbudzuje činnosť žalúdka a tvorbu žlče. Zbavuje črevá jedovatých látok, odstraňuje zápchu.

Paradajky znižujú obsah cholesterolu v krvi, podporujú jeho vylučovanie z organizmu, preventívne pôsobia proti vzniku aterosklerózy a srdcových chorôb, mierne znižujú krvný tlak ,zvyšujú imunitu organizmu ,pôsobia proti rakovine, podporujú prácu pečene, čistia krv a vyplavujú toxíny

 

Žlte s kurkumou 

Kurkuma jeho zložky dokážu liečiť problémy s pečeňou, čistiť krv, znižovať horúčku, mierniť bolesť, tráviace problémy, tiež zápaly, poskytujú i ochranu mozgu pred starnutím, udržiavajú zdravé a pružné kosti a kĺby a už v malých dávkach pomáha výrazne znižovať cholesterol.

 

Cestoviny s medvedím cesnakom

Medvedí cesnak nielen prečistí obličky a močové cesty, ale zároveň priaznivo vplýva na vencové tepny srdca, odstraňuje zvápenatenie ciev, optimalizuje vysoký krvný tlak a celkovú cirkuláciu krvi v tele. Zabraňuje kôrnateniu ciev a skleróze,  priaznivo pôsobí na žalúdok a črevný systém.

S bazalkou

Bazalka obsahuje omega 3 mastné kyseliny ,vitamíny K, A, C, vápnik, železo , horčík a esenciálne mastné oleje, napr.: estragol, linalol, cineol, eugenol, sabinen, myrcen, či limonen. Olej z listov bazalky pôsobí silne protizápalovo.

 

S oreganom

Oregano sa používa ako korenie podporujúce trávenie vhodné najmä pri žalúdočnej nevôli a nechutenstve. Posilňuje srdcový sval a zlepšuje periférne aj srdcové prekrvenie, takže je vhodná ako pomocný prostriedok  aj pri srdcovej ischémii. Podporuje trávenie a priaznivo ovplyvňuje enzymatickú činnosť slinivky.

Používa sa pri príprave cestovín, pizze, pečeného mäsa a k ochutení octu a oleja.

 

Pikatné s červenou chili paprikou.

Chilli paprika obsahuje látky kapsaicin ktorý reguluje LDL cholesterol v krvi. Zaisťuje jeho rozpustenie a následné vylúčenie z tela. Papričky tak majú pozitívny vplyv na kardiovaskulárny systém a znižujú riziko srdečných infarktov  a mrtvice.

 

Je pravda, že sme si od domácej výroby cestovín odvykli. Je to totiž dosť náročne, ich príprava si vyžaduje určité majstrovstvo. Naše staré mamy vedeli pripraviť cestoviny do polievky, tzv. niťovky, priam majstrovsky.

Uvariť správne cestoviny, je rozhodujúce pre kvalitu cestovín.